elegance

SELAMAT DATANG KE BLOG ELEGANCE

Rabu, 20 Jun 2012

smart tag

About SmartTAG
SmartTAG is the Malay acronym for “Sistem Membayar Automatic Rangkaian Tol,” or literally means Automatic Payment System For Toll Network.

It is a vehicle on-board unit that works in combination with the Touch ‘n Go card to allow user to pay toll with drive-through convenience.

SmartTAG transmits information between the Touch ‘n Go card and the toll system via infrared at the dedicated lane. The system can detect a vehicle as fast as 40 milliseconds and vehicle throughput is 4 times faster than cash lane.

At a smaller toll plaza where there is no SmartTAG lane, user can take out the Touch ‘n Go card from the SmartTAG and use it at the Touch ‘n Go lane instead.


Rabu..20hb Jun 2012 08.00 am


gambar sekadar hiasan sahaja

pagi ni ontheway ke putra heights dari Klang terus mensusuri federal highway masuk ke arah NKVE...check kredit dalam smart tag ada RM4.24...cukup ni  kalau ambik exit toll usj RM3.00...


alhamdulillah perjalanan lancar pagi ni sebaik saje memasuki NKVE...tetapi keadaan traffic slow sikit bila sampai area shah alam...agak2nya tiap2 pagi camni kot...camne ye dengan pemandu2 yang selalu menghala subang, petaling jaya dan kuala lumpur...bagi aku tak larat nak hadapi keadaan camni selalu...dah biasa tak melalui jalan sesak...

masuk lebuhraya ELITE jalan lancar sampailah susur keluar toll booth USJ...sampai di toll ada dua lorong smart tag...aku ambik lorong pertama...depan aku ada kete warna merah...nampak cam slow je pemandu tu memasuki lorong smart tag...alamak palang tak naik mesti ada masalah ngan pemandu depan tadi...

tetapi yang aku pulak gatal pi dekat ngan belakang kete dia...tittt smart tag aku berbunyi...palang terbuka...kete merah tu terus jalan...palang tutup balik...aiseyyyymennn aku pulak tersangkut....camne ni...gostan balik...emmmm tak jadi apa...kredit aku kena potong baki hanya RM1.24...

aku panggil staff toll yang ada kat situ...dia amik aku punya smart tag dan check kat mesin dia...emmm baru la palang terbuka/naik. dia kata lain kali jarakan 5 meter ngan kete di depan...pastu aku terus ke kaunter untuk topup kredit aku RM50.00...

pengajarannya....kalau menggunakan lorong smart tag jaga jarak kete anda...selain check kuasa bateri smart tag anda.

wassalam 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan